TANKEPOLIS och OKUNSKAP -> menlösa, fogliga medborgare i vår demokratur

” I Oceanien används inte språket för att klargöra utan för att fördunkla. ”Nyspråket” är satt i system. Ständigt närvarande tassar tankepoliserna omkring för att pejla och sätta stopp för kritik och självständighet. Följsamhet är normen.

Överfört till vår egen tillvaro är…… ”

JA – LÄS ARTIKELN av professor Li Bennich-Björkman, Uppsala, i dagens SvD om bristen på övergripande, samhälls- och kulturutvecklingsutbildningar i vårt samhälle.

LÄS OCKSÅ INSÄNDAREN FRÅN EN KUNNIG LÄRARE (Jenny Svensson, Malmö) i dagens Sydsvenskan om hur dagens flumpedagogik (benämnd BFL) säkerställer okunnigheten i svensk skolutbildning.

”Enligt modepedagogiken Bedömning för lärande (BFL) ska vi lärare bedöma elevers ”lärandeprocess” snarare än befintliga kunskaper. Framför allt ska elever vara i stånd att ”förstå den egna lärandeprocessen”, framför att kunna ”rabbla fakta”.
Jag blev less av resonemanget, då jag är en av de lärare som anser att kunskap, eller bildning, är eftersträvansvärt i sig, och jag undrade för mig själv om mina förvärvade akademiska ämneskunskaper var bortkastade i arbetet som lärare.”

TECKNEN, VARNINGARNA, UPPMANINGARNA till våra styrande politiker är många och långvariga.  Trots det, hör vi mest prat och ser vi endast ytliga åtgärder som nya betygsskalor – sällan något om pedagogik och hårt arbete för kunskapsinhämtning och detta i en miljö som tillåter arbete och arbetsro !  SKÄRPNING !  – Alla borde ha insett, att 1984 är passé och jämlikhet i okunnighet och fördumning inte längre är vägen mot ett bättre samhälle!

Krister Pettersson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s