Den förfärande skolmiljön och skollagen

EN F D LÄRARE, Jolanta Eriksson, skriver i DN (här) om skolans förfärliga arbetsmiljö:

Elever som förgyllde dagen var få, ytterst få. De flesta var bortskämda, krävande och respektlösa energitjuvar med lika fantastiska föräldrar som inte drog sig för att ringa eller mejla hemskheter till mig och mina kollegor, beskylla oss för det ena eller andra, kräva det ena eller andra. Bra chefer som tog lärarnas sida fanns det inte heller spår av. Man var helt utsatt och ensam, helt totalt utelämnad åt andras vilja och ovilja.

så – hon hittar ett annat jobb:

Nu arbetar jag 40 timmar i veckan mellan 7.30 – 16.00, jag har inga lov och inga klämdagar, inga 35 timmar på skolan och förtroendetid på annan plats, ingen hembakad fika som eleverna bjuder på. Men jag kan andas nu igen, jag kommer hem och orkar baka en kaka med min son, gå på gym, åka på träning och så vidare – alltså på vardagar menar jag! Och så läser jag massor med böcker som jag själv valt! Joho, det är sant, det finns alltså möjlighet till liv på vardagar.

……

…. nu jobbar jag inte längre som lärare, jag har ett ”vanligt” jobb på kontoret. Nu tar jag inte längre hand om andras barn, nu har jag äntligen ork att ta hand om min egen son. Nu behöver jag inte längre lyssna på gråtande kollegor i fikarummet för att nu dricker jag te och har det roligt på rasterna, nu har jag raster förresten, regelbundet, tre gånger om dagen. Nu kan jag andas igen och luften är skön.

Jolanta gjorde sig fri från den förfärande miljön i skolan. Som vuxen kunde hon det. Men våra barn är numera, främst genom Folkpartiets, numera ANTI-LIBERALERNAs ”förtjänst”, av den nya skollagen tvingade till denna – alltför ofta – förfärande miljö. Försöker föräldrar hemskola sina barn, är de numera kriminella i vårt land, trots att de borde vara skyddade av Europakonventionens Mänskliga Rättigheter. Läs mera om de många familjer som därför har måst fly från vårt land, många till Åland, på http://www.rohus.org.

 

Kommentera

