Om huvudlös svensk skolpedagogik och -politik

”Det går knappt att diskutera fransk utrikespolitik, utan att veta att huvudstaden är Paris” – har jag sagt många gånger som exempel på den huvudlösa skolpolitiken i vårt land.

I dagens SvD tar professor Inger Enkvist upp samma tema. Hon gör det, med hänvisning till bl a brittiska grundskoleläraren Daisy Christodoulou och till något som de flesta av oss känner till när det gäller hjärnans funktion:

Korttidsminnet kan bara hantera ett par element i taget, och övriga fakta som man behöver för att förstå något nytt måste hämtas från långtidsminnet. Bara den som har mycket kunskap i sitt långtidsminne kan inrikta uppmärksamheten på de nya fakta som utmärker en viss situation och på så sätt lyckas förstå något nytt. Det är därför direkt fel att ställa faktakunskap mot förståelse, vilket man sen 60-talet har helt huvudlöst gjort och fortfarande gör i svensk skolpedagogik och – politik.

Krister Pettersson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s