Politisk fostran av våra barn – några effekter

Usel skolmiljö, katastrofala skolresultat, lärare och föräldrar – misslyckade, skyller på varandra ….

Sällan sägs något om utvecklingen i ett längre perspektiv – om vad som hänt sedan 70-talet. Ändå finns en viktig del av förklaringen i familjepolitikens vård och fostran av barnen på offentliga institutioner.

Våra barn har reducerats till “förvärvshinder”. Mycket litet tid med föräldrarna. Och många vuxna på dagis/förskola, som kommer och går. Barnen lär sig, att det bara gör ont att fästa sig vid någon som byts ut, som försvinner, som lämnar bort en ….  Familjepolitiken innebär försämrad anknytning till föräldrar, och därmed bristande respekt för auktoriteter, som lärarens.  Men desto mera anknytning till kompisar och deras annorlunda värderingar.  Föräldrar och lärare ger vi f-n !

Bland andra har de kanadensiska forskarna Gordon Neufeld och Gabor Maté visat detta i sin bok “Våga ta plats i ditt barns liv”.  Logiskt och mycket tydligt, åtminstone för den med livserfarenhet och blick över en lång utveckling. Men också något som snabbt sopas under matten av Nomenklaturan i svensk politik och media liksom andra negativa effekter av den förfärande politisk-ekonomiska styrningen av barn och föräldrar i vårt land.

Krister Pettersson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s