Forskningen om katastrofskola och familjepolitik

Den välkända psykoterapeuten Louise Hallin reagerar med ilska på att regeringens utredare öppnar för att göra det svårare med obetald föräldraledighet (här).
– Det är helt otroligt, vilken provokation att föräldrar väljer att vara hemma med sina barn, säger hon ironiskt ….  och slutar med att säga:

– Många barn i skolan uppvisar klassiska separationsproblem till följd av att de lämnats iväg tidigt, ibland före ett års ålder. Det gör att man inte kan lita på vuxna människor och därför blir inte vuxna auktoriteter för dem. Det finns bra skolor och lärare och material, men unga ”dissar” vuxengenerationen. Och sedan tror man allt ska kunna korrigeras i skolan, säger hon.

SAMBANDET MELLAN DEN USLA SKOLAN OCH DAGENS FAMILJEPOLITIK  påtalas alltså av Hallin.  Ett samband, som politikerna inte vill se, men som för oss livserfarna människor är så tydligt:

  • Ju mindre tid för barnen  med sina föräldrar – desto sämre anknytning.
  • Ju sämre anknytning – desto mindre erkännande av och respekt för vuxna som auktoriteter.
  • Barnens anknytning blir stark till andra barn – kompisanknytning.
  • Och föräldrar och lärare ger vi fan ….

Denna logiska utveckling beskrivs tydligt av de kanadensiska forskarna Neufeld och Maté i deras bok Våga ta plats i ditt barns liv.  Kan vi hoppas på, att någon enda svensk skolpolitiker erkänner att denne/han/hon/hen läst en bok om att forskningen så tydligt pekar på förfärande följder, också för skolan, av den så omhuldade, totalitära och  SOCIALISTISKA JÄMSTÄLLDHETS- OCH FAMILJEPOLITIKEN i vårt land ?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s