Jag är barn till självupptagna, karriärdrivna föräldrar

Per Ekman skriver (här), med anledning av TV4 programmet Kvällsöppet, där ”hemmafruar” fick komma till tals, men högröstat pratades ner av Nalin Pekgul (s) och andra förespråkare för familjepolitikens styrning till jobb och karriär, som av dem anses långt viktigare än tiden med de egna barnen:

Jag är resultatet av dessa självupptagna karriärdrivna föräldrar. Jag blev lämnad hos dagmamma när jag var så liten att jag inte ens minns det själv, så att mina föräldrar kunde arbeta. Under min uppväxt hade jag ingen kontakt med föräldrarna eftersom de ägnade sig åt sina egna karriärer, politiska engagemang, föreningsverksamhet, hobbyverksamhet. Ja mina föräldrar kände sig säkert jättefria och självständiga, men då kanske de skulle valt det istället för att skaffa barn alls.

… Vi fick alltid jättefina julklappar och födelsedagspresenter och det fanns aldrig någon brist på pengar, men som barn var det inte främst häftiga leksaker och tv-spel man ville ha, man ville ha närvarande föräldrar.

Jag kommer aldrig att behandla mina barn som jag själv blev behandlad. Att det pratas om ”nya hemmafruidealet” är snarare en motreaktion mot den sociala misshandel som vi själva har utsatts för….

Det förundrar mig att det är främst på vänsterkanten man tycks värdera pengar så mycket högre än mänskliga kontakter. De brukar nämligen i alla andra sammanhang påpeka att ”pengar är inte allt”

Kommentera

