Skattepengar skall inte användas till annat än styrning av medborgarna (v)

”En anledning till att förskolan subventioneras är att den är en pedagogisk verksamhet som utvecklar barnens sociala förmåga. Det är i förskolan som grunden till det livslånga lärandet läggs. Att skattepengar nu används till att hålla barn borta från förskolan är därför en utveckling i helt fel riktning” skriver LISELOTTE OLSSON, riksdagsledamot (V) verksam i socialförsäkringsutskottet, i VF – Värmlands Folkblad (här)

Javisst – så är det ju från en kommunists synvinkel. Skattepengar skall användas till att indoktrinera barnen i kollektivistisk – marxistisk – riktning, inte till att något (ca 5%) lätta på det ekonomiska förtrycket mot föräldrar, som har en egen uppfattning om vad som är bra barnomsorg.

5 responses to “Skattepengar skall inte användas till annat än styrning av medborgarna (v)

  1. Hej Krister,

    Kan du inte släppa dina fördomar en aning va? Du drar alla över en kam. Jag är kommunist och är för valfrihet vad gäller utbildning, för möjligheten att hemskola, för att barn ska slippa placeras på förskola och för att samhällets resurser ska delas lika mellan alla alternativ.

    Jag vet att många som kallar sig kommunister inte håller med mig i dessa frågor men det finns faktiskt också kommunister som tycker som jag, dvs som är för en demokratisk styrning av samhällets produktionsmedel (dvs viktig infrastruktur och de största bolagen men inte de små företagen) men i övrigt för så liten styrning som möjligt av våra liv.

    Bästa hälsningar,

    Tobias Lindberg

  2. Nej Tobias, kommunism går inte att förena med medborgerlig frihet, den slutsatsen blir oundviklig, inte bara av kommunistisk teori uan oxå av dess praktik.

    För kommunister som du är det politiska samhällsbygget huvudsaken, ett bygge som medborgarna måste underkasta sig, för liberaler som jag är staten ett serviceorgan som ska leverera tjänster till mig till så hög kvalitet & låg kostnad som möjligt.

    För kommunister som du är samhälle & stat samma sak, för liberaler som jag är samhället bra mycket större än staten.

    För kommunister som du är allt mänskligt liv lovligt byte för politisk intervention, för liberaler som jag innehåller livet en stor, från politik fredad, zon.

    Jag tvivlar inte på att kommunister som du menar väl, men det är så mycket ni inte förstår att ni ändå, just p g a er goda aningslöshet utgör ett hot mot mänskligheten.

  3. Ha ha ha… Du är verkligen okunnig du! Inte ett skvatt vet du om vad kommunism är. Du tror att kommunism är stalinism och fattar inte att det var kommunister som var de verkliga motståndarna till Stalinismen och kommunister som är de verkliga demokraterna!

  4. Underskatta mig inte, Tobias! Jag inser att kommunism går att kombinera med demokrati. Men den insikten förtar inget av min kritik mot ideologin eller dess anhängare enligt ovan.

    Jag föreslår att du läser mitt förra inlägg en gång till, med mer eftertanke denna gång!

  5. Bäste Bo och Tobias

    Tack för kommentarer!

    Det är intressant att notera, att oavsett vilka politiska ideologier var och en favoriserar, har vi det gemensamt, att den politiska styrningen inte skall trampa in på området barnens fostran och vård.

    Detta är ju också en lärdom mänskligheten fick efter förra seklets gräsligheter, varför denna frihet från politisk styrning på området barnens fostran och vård är förtecknad som en viktig mänsklig fri- och rättighet (i t ex Europakonventionens andra artikel i första tilläggsprotokollet parad med artikel 8 och artikel 14).

    Vi är säkert också överens om, att denna mänskliga rättighet inte respekteras i Sverige.

    Krister Pettersson

Kommentera

