Slut med befrielse – slut på en Mänsklig Rättighet

UR FOLKPARTIETS DEBATTARTIKEL Slut med befrielse från skolans sexundervisning Publicerad på DN Debatt den 31 maj 2009

—–
Problemet med omfattande befrielse från annars obligatorisk skolundervisning belyser tydligt konflikten mellan å ena sidan föräldrars rätt att ta ansvaret för sina barns uppfostran och å andra sidan barnens rätt till en allsidig skolundervisning. Vi menar att samhället i sådana konflikter i första hand måste se till barnens rätt. Det finns ett skäl till att grundskolan är obligatorisk. Vi anser i Sverige att alla barn och ungdomar har rätt till de kunskaper som grundskolan ska ge, oavsett om föräldrarna gillar det eller ej
—–

Sverige är och förblir ett mångkulturellt land. Detta är någonting positivt som vi ska bejaka. Ett liberalt och öppet samhälle accepterar och respekterar invånarnas livsval så länge dessa val inte inskränker någon annan individs frihet. Att avskaffa rätten till befrielse från obligatoriska inslag i dess nuvarande form är ett viktigt steg mot ett mer jämställt Sverige.
—–

KOMMENTAR
I denna skrivelse sätter man den mänskliga rättigheten formulerad i artikel 2 i första tilläggsprotokollet i Europakonventionen på undantag. Med hänvisning till ”barnens rätt” anser man att denna ”barnens rätt” tar över, och att man därför kan förbjuda en rätt som föräldrar har enligt den nämnda artikeln i Europakonventionen.

Det finns naturligtvis ingen motsägelse mellan dessa rättigheter – tvärtom. Den nämnda Mänskliga Rättigheten inleds med Alla har rätt till undervisning …… Men, politikerna konstruerar en sådan motsägelse i syfte att kunna reducera än mer eller motivera sin indragning av föräldrars rättigheter. Att hänvisa till ”barnens rätt”, som inte är en rätt som föräldrarna till barnen skall bevaka, utan ett obestämbart flumbegrepp, är för övrigt ett gammalt socialistiskt trick för att än ytterligare kunna minska föräldrarnas inflytande över barnen och deras ansvar för dem.

Om politikerna hade velat respektera föräldrarätten – den nämnda mänskliga rättigheten – skulle man naturligtvis inte förbjuda föräldrarna från att hålla barnen ifrån statens sexualundervisning. I stället kunde man ha krävt att alla barn skall få sex- och samlevnadsundervisning, men att denna skall kunna ges av personer som föräldrarna känner förtroende för samtidigt som dessa kunde ha certifierats av svenska myndigheter och ha plikten att ta upp alla relevanta aspekter på ämnet just som i svenska skolans undervisning. Fast, men de olika nyanser, infallsvinklar, och betoningar som människors olika värderingar och kulturella bakgrund utgör, och som är garanterade i de högtidliga deklarationerna om de mänskliga rättigheterna.

Krister Pettersson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s