Varför hörs forskarna så lite i skol- och utbildningsdebatten?

Varför hörs forskarna så lite i skol- och utbildningsdebatten? undrar Malmö Högskola i en annons i Sydsvenskan 19 okt för en paneldebatt på Lärarutbildningen vid Malmö högskola Orkanenbibliotektet, Nordenskiöldsgatan 10 i Malmö, onsdagen 21 oktober kl 17.

Ja- det kan man undra – och svaret kan ligga i det faktum, att det forskarna kommer fram till när det gäller skol- och utbildning och barnens fostran och lärande inte är politiskt opportunt. Som nu, när dr Gordon Neufeld åter var i Sverige och inför en välfylld, men mediatom sal redovisade en viktig förklaring från forskningen till att barn inte bryr sig om att lära sig saker i skolanl. Den nämligen, att den nye läraren i lågstadiet bara är ännu en av många vuxna som passerat revy i dagisbarnens liv.

Så många har de varit, dessa offentliganställda vuxna, vårdare, pedagoger och lärare som gått hem kl 17 och som stannat ett tag och sen försvunnit ur barnens liv. Så många sådana möten och avskedstaganden har de förstatligade barnen fått vara med om redan innan de börjar småskolan, att de grundligt har lärt sig, att det inte är lönt att bry sig om ännu en vuxen. Ännu mindre att anknyta till en lärare, ännu en vuxen, an anknytning som Gordon Neufelds forskning har visat vara fundamental för överförande av normer, värderingar, kunskap ….

Men – som sagt – detta forskarnas budskap är i Sverige klart politiskt inkorrekt. Och all antiliberal medianomenklatura hjälper till att lägga locket på för sådant. Att kvickt sopa det under mattan, att inte släppa fram det i debatten.

Därför hörs forskarna så lite i skol- och utbildningsdebatten !

ENGLISH
”Why are researchers so seldom heard in the debate on schooling and education” asks the University of Malmö in an add for a debate on October 21st.

The answer lies in the fact that the research and its findings are not politically correct. Just like dr Gordon Neufeld´s research and message which he recently lectured about at his visit to Sweden in a well-filled, but media-empty room. For a good learning situation, the pupil must have a good relation to the teacher. A relation which is not created when a child starts school and finds yet another grown-up when the child already in public daycare for many years have met grown-ups. Grown-ups going home at 17 hours and leaving the centre for another job after some time.

The child has early learnt that there is no point in building a relationship with any of these many unstable adults passing by. The first teacher in school, which was often adored by us pre-totalitarian Swedes, is today just another of these public employees, neither worth building a relationship with, nor worth to please by listening to or present a nice home-work to.

The message of dr Neufeld and other researchers are thus not in concordance with Swedish totalitarian family policy and is as such swept under the carpet by the dominant antiliberal nomenaclatura in Swedish media.

That is why researchers like dr Neufeld are not heard in the Swedish debate on schooling and education !

Krister Pettersson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s